those canadians

Har sitter jag alldeles ensam i det lyxiga huset.
Bara jag och kinerserna i kallaren.
Ungarna stannade kvar pa brollopsfesten men jag kande att jag hade gjort mitt efter att ha twistat loss med 85-arige charmknutten John (grandpa') till Twist and shout.
Brollopet... som jag namnt tidigare sa ar jag inte sa fortjust i brollop.. men det har brollopet var nog det vackraste och finaste..
Vigseln agde rum uppe pa en utsiktsplats.
Stilla Havet i bakgrunden sa langt man kunde se och perfekt vader och det sotaste brudparet.
Och det var precis som pa film.
Det var ushers och bridesmaids och en best man och pappan som gav bort sin dotter och dom pratade engelska.. bara det..
Sen var det the ceremony som agde rum pa Universitetsklubben.. mycket vackert det ocksa med mycket vackra tal, varav brudgummens var det vackraste...
Och sa alla dessa trevliga kanadensare!
Dom ar sjukt overtrevliga i det har landet utan att vara ironiska.
Nar man kommer in i en affar sa halsar expediten och fragar "How is your day today?".. och man tittar sig omkring och undrar vem dom pratar med.. och sen undrar man om man traffat dom forut men glomt bort det...
Alla bara ler. Tok-ler.
Nastan lite creepy for en cynisk svensk som jag.
Men det ar ren godhet. Genuin trevlighet.
Inte nog med det.
Varannan kanadensare vi har kommit i samsprak med alskar dessutom djur och har tagit hand om nagon stackars misshandlad omplacerad hund.
Man skulle kunna tro att dom ar religiosa.. men det ar dom inte.. tvartom skont okyrkliga och oamerikanska.
Det kanns som om man ar med i Truman Show... som om det ar nagonstans ar fake..
Men det ar det inte.
Och overallt ar det blommor och brottsligheten ar lojligt lag (det vet vi eftersom min kusin E ar tillsammans med en blivande polis)... och som svensk har man hog status.. man ses som intressant, lite exotisk och konstig.. men mest intressant..
Och halva stan alskar gravlax.. for min morbror ar den enda svensken pa hela Vancouver Island, men han jobbar hart pa att sprida svensk matkultur.
Det ar en konstig men spannande upplevelse att vara har.
Ungarna alskar det.. sonen ar helt fralst och vill nu forsoka omvanda Sverige.. gora det lite mer kanadensiskt.
Imorgon ska vi ga pa Museum of British Columbia... en av de fa saker jag minns sedan jag var har forra gangen nar jag var 12 ar.
Sen ar det presentoppning med brudparet hemma hos brudens mamma.
Och pa mandag ska vi shoppa loss i secondhand-affarer med morbrors pingla P och sen forhoppningsvis sammanstrala med kusinerna en sista gang for pa tisdag maste vi aka tillbaks till Vancouver och sova pa hotellet infor hemresan tidigt pa onsdag morgon.
P.S.
Angaende kineserna i kallaren.
Killen vi lanar huset av.. som ar ute till havs nagonstans utanfor Alaska och fiskar lax med rika turister.. har hyrt ut kallaren till nagon kinesisk mormor som tydligen har manga barnbarn... eller nat..
Man ser dom aldrig.. men om  natterna kan man hora bade svordomar och skottlossning dar nerifran.
Vi hoppas att det innebar att dom spelar tv-spel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0