Befria kungahuset!

Inspirerad av ebs har jag nu gått med i Republikanska Föreningen.
Jag var först inne på att gå med i Humanisterna.. men jag är inte riktigt säker på att jag köper deras koncept till 100%.
Dom är så väldigt bestämda när det gäller det här med vetenskap vs andlighet.
Nästan lite som förstockade gubbar.
SUNT FÖRNUFT! typ.
Det känns som om man måste vara ateist för att vara med.
Jag är inte ateist.
Jag är grubblare. Och önsketänkare.
Jag vill gärna att verkligheten ska vara större och mer komplex än det vi ser och kan mäta och kartlägga.
Jag vill det väldigt gärna.
Emot religion som institution är jag definitivt.
Men jag väntar nog lite med Humanisterna.. trots att jag faktiskt gärna vill kalla mig Humanist.. och håller med dom om det mesta..
Jag är nog bara lite, lite för flummig för dom.

Republikanska Föreningen däremot!
Det känns helt rätt.
Vi lever inte i en saga.. hur gärna vi än skulle vilja..
Vi lever i en demokrati och då funkar det inte riktigt när vår statschef är tvärs igenom odemokratisk..
Det är ju solklart!
Tradition.. my ass!
Då kan vi väl lika gärna bränna häxor på bål också.. häxor finns också i sagor...
Det är så mycket dumt vi skulle kunna göra av tradition..
Vi skulle kunna gå tillbaks till fornnordiska, slänga folk i mossen som offer till gudarna och sälja fattiga barn på auktion. T.ex.
Pr för Sverige? My ass!
Det tror jag nog en demokratiskt tillsatt statschef skulle kunna klara av med lite experthjälp... och hjälp från idrottsstjärnor, författare, musiker och filmstjärnor m.fl.

Nä.
Det är bara gammal trött vana och ingen som riktigt vågar ta tag i det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0