omstart

Den här veckan har inte varit så bra för mig rent hälsomässigt och det känns verkligen.
Visserligen tränade jag i tisdags och det är mycket, mycket positivt.. men eftersom jag tappat greppet lite om vad jag stoppar i mig (pga socialt umgänge vilket också är mycket, mycket positivt) så mår jag inte så bra.
Igår var jag sjukligt trött och fick dessutom ont i huvudet vilket gjorde att jag istället för att träna efter jobbet åkte hem, orkade inte fixa vettig mat, åt pastasallad och en chokladkaka (den var inte god) och somnade.
Nu mår jag lite illa och känner mig konstig i magen, sockerförgiftad och dessutom tung i kroppen.
Ganska solklara effekter av att ändra i kosten med andra ord.
Såhär är det.
Jag strävar efter att i första hand må bra.
Välbefinnande.
Jag vill orka mer, få energi, lyftas upp och inte tyngas ner.
Orka få ihop alla bitarna i mitt liv.
När jag under två månader har testat att äta raw food till minst 80 % så har jag verkligen märkt en positiv förändring.
Viktminskningen är bara en liten del av detta och inte den viktigaste.
Den här hälsomässigt sett mindre bra veckan väljer jag att se som ett litet experiment.
Jag har verkligen sett sambandet mellan hur jag mår och vad jag väljer at stoppa i mig.
Nu får jag fundera lite på hur jag vill fortsätta.
Nackdelarna med raw food är att det är sjukt dyrt, att är nybörjare och det är svårt att planera och variera så jag inte blir uttråkad, att man måste handla jämt och släpa hem tunga påsar med frukt och grönsaker....
När jag dessutom försöker peta in lite socialt umgänge eftersom jag tror att det är precis lika viktigt som att äta raw food för att må bra.... och då tillåter mig små avsteg från den vanliga kosten eftersom jag inte vill äta egen matlåda när jag går på restaurang.. så är det ok (och det handlar absolut inte om att "synda" som många kallar det så fort man "unnar" sig något.. som om det handlade om moral och dålig karaktär) och har funkat bra bara jag sen har fortsatt på mitt spår resten av tiden.. men det innebär att jag när jag kommer hem sent efter att ha dejtat någon oftast måste ställa mig och laga mat till morgondagen och då blir det superminus på sömnkontot..
Alltså. En massa praktiska, logistiska problem som jag inte riktigt har fått kläm på.

Fördelarna med raw food överväger definitivt nackdelarna om jag bara kan lära mig att hantera dom praktiska problemen.

Definitivt omstart i helgen.. eller från och med precis nu.

P.S.
Köket var skinande rent när jag kom hem igår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0