skala mandlar

Dagen tog slut igår innan jag hann komma till organiseringen av vardagsrummet.. men jag hann ändå med en hel del..
Jag provianterade så mycket jag orkade släpa hem.. mest bananer, apelsiner, avokados, citroner, zuccinis och annat sånt otympligt som inte går in i kylskåpet och därför ligger och upptar hela köksbordet.. sen kom dottern hem och hon hade också provianterat typ samma saker.
Vi måste verkligen synkronisera oss lite bättre som hon sa.
Jag hade tänkt göra citron- och salviapasta men eftersom dom inte hade färsk salvia i affären så blev det istället lasagne.
Raw lasagne that is.
Den blev intressant.. men jag kommer nog att göra om receptet lite om jag ska göra det någon mer gång.
Sen skalade jag mandlar i 2 timmar.
Det är riktigt pillrigt när man inte har skållat mandlarna först för då är det ju bara schplutt schplutt åt höger och vänster.
När man ska skala oskållade mandlar så låter man dom ligga i blöt.. helst några timmar men det hade inte jag tid med.. och sen går det ganska lätt att få bort skalet med lite tålamod.
Man får se det som en meditationsövning som Erica Palmcrantz-Aziz säger.
Sen gjorde jag mandelmjölk som är gott och nyttigt att blanda i smoothies.. men det viktigaste var att det blev mandelmassa över när jag silade mjölken och den mandelmassan blandade jag med blötlagda linfrön och agavesirap och hällde ut på en plåt.. och den plåten har nu stått i ugnen heeeeeela natten och meningen är att det ska bli mandelkex som man kan ha marmelad på och dricka te till.
Och så gjorde jag en smoothie av fryst mango, apelsin, banan, citron och cashewmjölk.
Den blev himla god och jag tror det var citronen som satte sprätt på det hela.

Sen drack jag te och sonen fyllde i en kunskapslucka jag hade angående Usher.
Jag undrade om usher var en cool rappare och sonen sa att nej han är jättesmörig.
Och varför jag undrade om usher var för att jag har råkat se några avsnitt med Ellen (hon är bäst!) och då var han med. Ellen är annars väldigt allmänbildande.. jag har fått andra kunskapsluckor ifyllda angående Justin Bieber, Lady Gaga och Katy Perry..
Sen avrundade jag dagen med att läsa om ankismen i en bok från pappa. Det var mycket intressant.
Jag läste den även när jag var liten men då fattade jag ingenting.. tyckte bara att det var kul eftersom det handlade om Kalle och jag älskar Kalle!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0