härliga värld

Igår läste jag en liten notis i metro om australiensisk nötdjursexport till Indonesien.
Tydligen är det så att Indonesien måste importera en himla massa levande nötkreatur som sen slaktas på plats eftersom människor vill köpa kött färskt och inte har kyl- och frysmöjligheter hemma.
Det handlar om stora summor pengar.
Nu har någon reporter åkt till Indonesien och filmat hur dom här kossorna behandlas under transporterna och hur det går till när dom slaktas... och eftersom det handlar om helt ofattbart djurplågeri så har alla människor i Australien blivit jätteupprörda och nu är det exportstopp till Indonesien.
Man kunde gå in på metro.se och titta på delar av filmen.. och det gjorde jag.
Jag förstod givetvis att filmen skulle vara hemsk och bara att läsa om detta gör mig förbannad.. men ändå.. man (jag) är liksom så avtrubbad och ser man (jag) det inte med egna ögon så är det så enkelt att helt enkelt inte tänka på det.
Jag föredrar att inte äta kött för det mesta.
Jag äter det ibland för jag tycker det är gott.
För mig känns det mer hälsosamt att äta vegan-mat.
Jag är inte emot köttäteri.. personligen tycker jag tanken är motbjudande om jag tänker efter.. vilket är ganska lätt att undvika.
Jag försöker inte omvända andra människor och jag anser att det är ok att föda upp djur för att slakta dom.
MEN...
Det jag såg på den här filmen var inget sånt.
Det var ren ondska.
Det kan aldrig finnas något försvarbart argument till att behandla en annan levande varelse på det viset.
En frisk och normal människa skulle aldrig kunna göra så.
Och det är det som skrämmer mig mest.
Att det finns människor i den här världen som kan göra sånt här.
Slå omkull en kossa med en stark vattenstråle.. gång på gång på gång.. karva av halsen TILL HÄLFTEN med en slö kniv.. titta på när kossan kämpar för livet och vrålar av ångest och springer omkring med huvudet halvt avskuret...
Det är inte normalt.
Det är ren sadism.
Det finns ingen empati där.
Såna människor kan göra vad som helst mot vem som helst.

Det finns inga ursäkter.
Det finns ingen religion som kan backa upp.

Det handlar inte om att äta kött eller inte.
Det handlar inte om djur vs människor.
Det håller inte att skylla på religion och tradition.

Det handlar om att kunna kalla sig människa.
Att kunna stå för att vara en civiliserad människa i en civiliserad värld.
Och det angår precis varenda en.

Var bara tvungen att säga det.

(p.s. om man vill försöka göra något åt saken så kan man kolla lite här. WSPA är en internationell organisation som arbetar för djurvälfärd och mot djurmisshandel.. läs mer om dom här på wiki! Tycker dom verkar seriösa.)

(p.s.2 jag vet, jag vet! det finns så mycket som är fel i den här världen.. så många människor och ffa barn som far illa och för att inte tala om miljön!!!! men som sagt.. det som gjorde mig riktigt illa berörd i just det här fallet var nästan mer den mänskliga aspekten... det gör mig sjukt illa till mods..)

(p.s.3 Jag älskar djur! Skulle aldrig kunna döda ett djur själv för mat. Föredrar djur med päls men tycker ändå det är helfel att döda minsta insekt i onödan.. tycker inte om att ta lätt på livet helt enkelt..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0