Jag och jag och jag och jag och jag och jag och jag

Tänkte ha ett möte med mig själv.
Deltagande är jag, ynkliga jag, otåliga jag, stränga jag, förstående jag, praktiska jag och positiva jag.
 
Jag:
-Ok. Härmed förklarar jag mötet inlett.
Är det någon som rent spontant vill rapportera lite om läget?
 
Ynkliga jag:
- Det är inte bra. Jag är bara så himla trött hela tiden. Orkar ingenting och allt är jobbigt. Jag är säkert superallvarligt sjuk. Vet inte vad jag ska göra.
 
Otåliga jag:
- Håller med om att det inte är bra. Det är ju ingen ordning på någonting. Hemmet förfaller och jag förfaller. Blir ju bara tjockare och tjockare. AAARRRGGGGHHHHH!!!!!!!
 
Stränga jag:
- Skärp mig! Det är verkligen ingen idé att klanka ner på mig själv  men det är också sant att det inte är så bra och att jag måste göra något åt det och det är därför jag är här idag.. för att styra upp situationen lite och då är det viktigt att hela jag är med på tåget.
 
Förstående jag:
- Det är faktiskt inte så lätt eftersom problemet är att jag är utmattad och hjärnan är seg. Jag vet ju  vad jag ska göra i teorin men det är svårt att få till det i praktiken.
 
Praktiska jag:
-Men alltså.. det är väl bara att sätta igång då och göra något konstruktivt. En plan! Ett schema! Sammanställa alla tips och trix och se till att göra dom utifrån förmåga.
 
Otåliga jag:
-Mmm visst.. det har jag ju aldrig försökt förut *himlar ganska elakt med ögonen*
 
Ynkliga jag:
-förlåt
 
Förstående jag:
-Så, så... inte deppa och sluta vara så hård och negativ otålis! Jag kanske inte har gjort det riktigt ordentligt förut. Och jag kanske har tagit i för mycket eller för lite och så har det varit en massa andra saker som har kommit i vägen. Nu har jag ju två veckor utan något inbokat och då kanske jag kan använda den tiden på bästa sätt!!?
 
Praktiska jag:
-Låter jättebra tycker jag!
 
Otåliga jag:
-Nu tycker jag att det är lite mycket snack och liten verkstad.. kan jag inte bara köra igång!!?
 
Jag:
-Ok. Var ska jag börja?
 
Praktiska jag:
- Jag tycker att jag gör ett schema för imorgon måndag med bara bra saker. Och så lägger jag ut det här på bloggen och sen måste jag rapportera hur det går. Ett schema dag för dag är bäst. Det blir ofta fel om jag planerar för mycket på en gång och då ger jag upp och sen känner jag mig misslyckad. Och då kan jag också justera schemat efter hand när jag ser hur det fungerar eller inte fungerar. En obligatorisk punkt på schemat bör alltså vara reflektion.
 
Positiva jag:
-Det låter superbra!!! *applåderar i otakt och gör vågen mentalt*
 
Praktiska jag:
-Ok. Är det något särskilt överhängande som bör vara med på schemat? Förutom alla dom bra sakerna menar jag.
 
Otåliga och stränga jag i korus och ganska otrevlig ton:
-Ja.. det ÄR JU PÅ TIDEN att jag svarar på det där meddelandet som jag fick för flera veckor sen! Och sms:et från ebs. Och bokar tvättstugan. Och sen faktiskt går dit och tvättar också. Och håller rent i köket och badrummet. Och hänger upp alla kläder som ligger överallt. Och dammsuger. Och fortsätter med organiseringen och rensandet i vardagsrummet. Och skärper till mig med matlagningen. Och gör hemuppgifterna från kbt:n. Och läser böcker. Och mediterar. Och vilar. Och torrborstar och gör nässköljning. Och gör något roligt. Och promenerar. Och..
 
Praktiska jag:
-Appappapp.... nu räcker det strängis och otålis. Ta det lugnt! Ingen idé att jag bråkar med mig själv.
 
Ynkliga jag:
*svälj*
 
Förstående jag:
*klappar på kinden*
 
Jag:
-Bra. Då har jag lite att utgå ifrån. Jag gör ett schemaförslag och så återkommer jag med det när jag är klar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0